SÄÄNNÖT

Säännöt:

 

Ikäraja

Pelin ikäraja on 18 vuotta. Jokaisen pelaajan on täytettävä 18 vuotta viimeistään ensimmäisenä pelipäivänä. Ainoat poikkeukset

ikärajasta on pelinjohtajan hyväksymät, erittäin harvat ja valitut pelaajat ! Nämä harvat ja valitut toimittavat etukäteen täytettynä

olevan lupalapun, jonka he luovuttavat pelinjohdolle ilmoittautumisen yhteydessä.

 

 

Viritysrajat

Sarjatuliaseet: 1,7J

Tulitukiaseet: 2J

Tarkkuuskiväärit (puoliautomaattiset): 2,25J

Tarkkuuskiväärit (käsiviritteiset): 3J

 

Viritetyt aseet asettavat käyttäjilleen vastuuta.

Esimerkiksi lähietäisyydeltä ampuminen on erittäin paheksuttavaa, tämä koskee myös vakioaseita!

 

- Pistoolien osalta noudatetaan sarjatuliaseiden rajaa.

- Tulitukiaseiksi lasketaan ainoastaan aseet jotka ovat alunperinkin suunniteltu ko. tehtävään (esim. M60, M249, RPK jne.).

- Tarkkuuskivääreiksi lasketaan ainoastaan aseet jotka ovat alunperinkin suunniteltu ko. tehtävään ja joissa ei ole mahdollisuutta

  ampua sarjatulta.

 

Aseet kronotetaan tarpeen vaatiessa !

 

 

HPA-aseet

HPA pyssyjen kohdalla pelaaja itse on vastuussa lähtönopeuksistaan, sekä HPA-aseiden tulee noudattaa pelin viritysrajoja. Pelinjohto tuo paikalle kronometrin, varaa myös omia sinettejä mukaan, varmuuden vuoksi. Ilmoittautumisen yhteydessä, sekä kesken pelin pelinjohto suorittaa ns. "pistotarkastuksia" lähtönopeuksista. Tämä koskee kaikkia asetyyppejä. Sinettien käyttö on suositeltavaa, sekä antaa hieman parempaa esimerkkiä.

 

 

Silmäsuojaimet

Peleissä hyväksytään vain hyväksyttyjä suojaimia kuten:  

Paintball-maskit ja lasit

Sansein ritilämaskit

Ballistiset tactical-sarjan lasit (Bollé, ESS jne.)

Testatut (pelin tehokkaimmalla aseella)

 

Seuraavat ovat kiellettyjen listalla:  

Ampujanlasit

Laskettelulasit

Kemianluokanlasit, Turva- ym suojalasit 

 

Epäilyttävät suojaimet testataan ennen peliä pelin tehokkaimmalla aseella. Jos et halua antaa lasejasi testattavaksi, on sinun

lainattava hyväksytyt joltain tai olla pelaamatta. Silmäsuojaimia on pidettävä päässä koko pelin ajan, myöskin kuljettaessa

offgame tai majoitusalueelle.

 

TESTAUKSESSA RIKKOONTUNEITA LASEJA EI KORVATA OMISTAJALLE ! HYVÄKSYMÄTTÖMILLÄ MASKEILLA / LASEILLA PELAAMINEN ON EHDOTTOMASTI KIELLETTY!

 

 

Pelissä käytettävät kuulat

 

Pelissä jokainen pelajaa tuo kuulansa itse, huolehtien että ase pysyy tehorajoissa käyttämilään kuulilla. Pelialueella on biokuulapakko. Peliin hyväksytään vain luotettavat airsoft kuulat, esimerkiksi täysmetalli-/lasikuulat ovat kielletty pelissä.

 

Osumat pelissä

Jokainen osuma pelaajan vartaloon tai tarvikkeisiin lasketaan osumaksi. Osuma pelaajan aseeseen lasketaan aseosumaksi.

Kun pelaaja saa osuman vartaloonsa hän kaatuu maahan eläytyen osumaansa. Mikäli pelaaja saa osuman aseeseen, hän ei

voi käyttää kyseistä asetta enää, koska ase on täten epäkunnossa. Aseen voi saada takaisin toimintakuntoon käväisemällä omassa tukikohdssa, tai respa-alueella. Tämän vuoksi, omassa tukikohdassa ei aseosumista tarvitse siis välittää.

 

 

Osuman jälkeen

Kun pelaaja saa yhden osuman (myös sarja lasketaan osumaksi), hän heittäytyy maahan eläytyen osumaansa.  Pelaaja ei

haavoittuneena pysty ampumaan, liikkumaan (paitsi pois tieltä ajoneuvon lähestyessä) eikä puhumaan muuta kuin pyytämään

apua jotta hänet parannettaisiin. Mikäli hänet parannetaan, hän voi jatkaa taistelua sekä muita toimintoa.

 

 

Pelillisen materiaalin anastaminen (loottaus)

Loottaus ei ole käytössä pelissä. Ainoastaan sellaiset peliobjektit jotka jäävät maahan kantajan eliminoiduttua, ovat esimerkiksi materiaalien pahvilaatikot jotka luonnostaan ovat suurikokoisia. Pelirahat jne pysyvät pelaajien hallussa. Oikeastaan kaikki pelimateriaali mikä mahtuu fiksusti taskuun, saa pysyä pelaajan mukana. Pahvilaatikot jää siihen mihin pelaaja eliminoituu/haavoittuu.

 

 

Peliraha

 

Pelissä on oma valuuttansa, jonka pelinjohto tuo paikalle. Jos pelissä liikkuu erilaisia seteleitä, esimerkiksi edellisistä peleistä löytyneitä niin ne eivät sääntöjen mukaan kelpaa maksuvälineiksi. Eli jos joku tuo väärennettyä rahaa peliin, ymmärrä ettei pelinjohto ole suunnitellut kuin yhden paperirahan peliä varten.

 

 

Eliminoituminen

Mikäli pelaaja saa uuden osuman ennenkuin häntä ehditään parantaa, hän eliminoituu. Jos pelaaja saa osuman silloin kun häneen on sidottu haavanauha, hän eliminoituu. Pelaajan eliminoituessa, hän nostaa raatoliinan selkeästi esille (kts. Raatoliina) sekä lähtee kulkemaan raatoliina esillä kohti uudelleensyntymispaikkaa. Pelaajien ei tulisi tehdä tätä välittömästi, vaan odottaa maassa maaten että suurin taistelu ympäriltä on ohitse.

 

 

Puukkotappo

Puukotus simuloidaan pelissä tapauttamanlla kaksi kertaa toisen palaajan hartiaan, samalla sanoen "Puukko". Jokainen pelaaja voi tehdä puukotuksen. Mikäli pelaaja puukotetaan, ei hänellä ole mahdollisuutta parannukseen vaan hän eliminoituu välittömästi. Muistakaa kuitenkin, että puukotuksen tulisi kestää edes muutamia sekunteja. Tällä halutaan välttää tilannetta, missä ryhmän takaa hiipivä juoksee ryhmän ohi "puukkopuukkopuukkopuukko..." jonka jälkeen 6 henkeä on puukotettu kolmessa sekunnissa. Edes viiltäjä Jack ei tähän pystynyt todellisuudessa.

 

 

Turpaan! -sääntö

Vaihtoehtona puukotukselle, pelaaja voi myös "vetää turpaan" toista pelaajaa. Tämä simuloidaan samalla tavalla kuin puukkotappo, taputtamalla/läppäisemällä toista pelaajaa jompaan kumpaan olkapäähän. Poikkeuksena puukotukseen, pelaaja ei eliminoidu tästä säännöstä, vaan pelaaja keräilee ja voivottelee itseään oma arvioiden pari minuuttia. Tästä ei siis myöskään oteta haavoittumista, vaan peliin pääsee terveenä takaisin.

 

Turpatappelu!

Jos kaksi pelaajaa on tarkoituksellisesti vetämässä toisiaan turpaan, on vaihtoehtona kivi-paperi-sakset. Jos molemmat suostuu tähän. Tappelun lopputulos on paras kolmesta (tasapelejä ei lasketa). Tämä on näyttävämpi, reilumpi sekä larppauksellisesti rehellisempi keino, kuin edellämainittu puskista turpaan. Parempi kolmesta on siis saavuttanut "Turpaan!" säännön lopputuloksen. Oiva ja reilu keino perheriitojen selvittelyyn. [HUOM! Turpaottelun pelaajat vois siis yleisöltä salassa vetää sen kivi/paperi/sakset, sekä larpata lopputuloksen. Tällä saadaan enemmän näyttävyyttä]

 

Lääkintäsäännöt 

Osuman jälkeen, pelaaja huutaa maassa, kunnes hänet sidotaan. Sitomiseen ei tarvitse erillistä taitoa, kuka tahansa osaa käyttää haavanauhoja. Itseään ei kuitenkaan kukaan voi parantaa. Mikäli haavoittuneeseen pelaajaan tulee uusi osuma, on hän välittömästi eliminoitunut.

 

Uudelleensyntyminen (respa-alue)

 

Pelissä on yksi respa alue, joka sijaitsee keskellä pelialuetta. Tällä alueella pelaajat respaavat noin 30min odotusjakson jälkeen. Pelinjohtajat saattavat hieman pidentää/aikaistaa uudelleensyntymistä, mikäli esim. vastakkainasettelua on odotettavissa respaamisen jälkeen. Tällöin pelinjohto vapauttaa ohjatusti pelaajia respalta. [Huom! pelinjohto tarkentaa kartat sekä tarkemman sijainnin vielä. Alue on kuitenkin sama, mitä esimerkiksi Stalker pelisarjassa käytettiin]

 

 

Raatoliina

Raatoliina tulee olla vähintään A4-paperiarkin kokoinen kirkkaan oranssi kangasliina. Raatoliinaa käytetään merkkinä eliminoitumisesta,

puettuna se pään yli tai se kohotettuna ilmaan. Pääasia on, että raatoliina tulee olla näkyvästi esillä. Raatoliinaa voi myöskin

käyttää siirryttäessä majoitusalueelle, tai muissa tapauksissa (aseeseen tulee vika yms.) jolloin et halua olla pelissä mukana.

Raatoliinaa ei saa käyttää pelipaikalla siirtymisessä taktisessa mielessä, tai sääntöjä kiertävänä työkaluna !

 

 

Offgame alueet

Offgame alueena toimii majoitusalue sekä uudeleensyntymispaikat. Kyseisellä alueilla kaikki ampuminen on kielletty,

hopinsäätö tapahtuu hopinsäätöalueella eikä offgame alueilla. Uudelleensyntymispaikka on tarkoitettu nimensä mukaisesti

uudelleensyntymiseen, eikä yleiseen hengailuun sekä turinointiin. Tätä saa kuitenkin tehdä majoitusalueella.

OFFGAME ALUEILLA ON OLTAVA VARMISTIN PÄÄLLÄ SEKÄ SORMI POIS LIIPASINKAAREN SISÄPUOLELTA!

 

 

Vastuu

Jokainen pelaaja on vastuussa itsestään ja varusteistaan. Kuitenkin jos selvästi pystytään todistamaan että pelaaja on omilla

toimillaan ja säännöistä piittaamatta aiheuttanut fyysistä tai materiaalista vahinkoa toiselle pelaajalle, on koituneet vahingot korvattava. Jokaisen pelaajan myös toivotaan huolehtivan kanssapelaajan tavaroista ja varuisteista kuin omistaan.

 

Jos löydät pelialueelta tarvikkeita (lippaat, aseet, juomapullot, lataustikut ym. ym.) on velvollisuutesi korjata ne talteen ja

offgame-alueella järjestää kysely tavaroiden omistajan löytämiseksi ja/tai toimittaa löytötavarat pelinjärjestäjälle. Jokainen korjaa

vähintään omat roskansa, tyhjät pullonsa jne. osoitettuun paikkaan

 

 

Vaaratilanteet

Huudetaan "PELI SEIS" jos:

Peliin kuulumattomia ilmaantuu pelipaikalle. Sivullisille käydään ilmoittamassa alueella tapahtuvasta aktiviteetista ja pyydetään

ystävällisesti siirtymään pelialueen ulkopuolelle. Tapahtuman selostuksessa on pyrittävä välttämään sanaa "sota".

 

Jos varsinaisella pelialueella, tai offgame alueella sattuu tapaturma, joka vaatii suurempaa hoitoa kuin pelkkää puhallusta ja laastaria.  

 

Jos itseltä tai kaverilta putoaa maski päästä, menee rikki, tai menee muuten sellaiseen kuntoon että pelaaminen

saattaa aiheuttaa silmävammoja tai muita vakavia ruumiinvammoja. 

 

Kun huudetaan "PELI SEIS", on JOKAISEN pelaajan toistettava huuto, riippumatta siitä missä on. Peliä EI saa jatkaa ennen kuin syy siihen miksi peli pistettiin poikki on selvitetty ja ongelma ratkaistu. Pelin katkeamisen syytä lähtee selvittämään vain yksi tai muutama pelaajista, ei kaikki. Peli jatkuu kun huudetaan "PELI JATKUU".  ”PELI SEIS” huudon ollessa ’voimassa’ jokainen pelaaja joka ei ole selvittämässä ongelman aiheuttajaa, pysyy paikoillaan odottamassa ”PELI JATKUU” huutoa.

 

"PELI SEIS" huutoa ei KOSKAAN käytetä strategisessa muodossa, esimerkiksi lippaiden lataamiseen tai vastaavaan toimintaan. 

 

 

Pelin lopetus

Kun peli lopetetaan, pelinjohto huutaa "PELI OHI". Tämän toistavat jokainen pelaaja, riippumatta siitä onko pelialueella vai offgame alueella. Tämän jälkeen jokainen pelaaja irroittaa lippaan sekä varmistaa aseen. Tämän jälkeen pelinjohto ohjaa pelaajia haluamaansa suuntaan mahdollista loppubriiffiä tai muuta vastaavaa kohti. "PELI OHI" huudon jälkeen ainoat laukaukset ammutaan hopinsäätöpaikalla, eikä missään muualla !

 

---